Top Banner

blank.gif (59 bytes)

Lebanonwire, January 26, 2004

The Daily Star

blank.gif (59 bytes)
blank.gif (59 bytes)
Commentary
The pluralism and chaos of Iraq’s post-war media
Karim Alrawi

The current state of Iraqi media reflects both the pluralism and the chaos of post-war Iraq. There is abundant freedom of expression, especially in northern Iraq, whose semi-autonomy since the early 1990s allowed the Kurds to establish non-Baathist media outlets several years ago. But a viable independent media with a national reach has yet to develop. The main players in Iraq’s emerging media scene are the local press, foreign television stations and so-called small media – pamphlets, booklets and audio and videocassettes.
Previously, the only newspapers available in central and southern Iraq were Baathist-owned. Now there are close to 150 local papers sold on the streets of Baghdad and Basra. While the proliferation of publications gives the impression of a thousand flowers blooming, without a professional, institutional and economic infrastructure few will be able to survive for long. As virtually all papers are owned by or affiliated with political parties, there is not yet an “independent” press. Although the US-led Coalition Provisional Authority (CPA) has penalized or closed down publications for publishing articles it deemed inflammatory, there is no real central control over the press and no clear legal framework.
Weak reporting skills mean that what passes for news is usually closer to gossip; many newspapers simply copy stories reported on television. With the exception of the relatively well funded Al-Zaman and Al-Sabah, founded by exiles and supported by the CPA, newspapers have poor distribution networks and shaky finances. Most are not available outside the neighborhoods where they are published.
Because Iraq’s literacy rate plummeted during the 1990s, television is a more accessible source of information than is the printed media for many Iraqis. Illegal under Saddam Hussein, satellite dishes proliferated immediately after the fall of his regime. Seeking to capitalize on Iraqis’ thirst for new channels, the CPA set up a television station, Al-Iraqiyya. By most accounts, Al-Iraqiyya has been a major disappointment (reportedly it has the lowest rating of any television station watched in Iraq).
Far more popular are foreign channels, such as pan-Arab satellite stations Al-Jazeera and Al-Arabiyya, the Iranian-owned station Al-Alam, and the Lebanese Hizbullah-owned satellite channel Al-Manar. Al-Alam covers the news from a perspective that is broadly pro-Islamic, but not exclusively pro-Shiite. Al-Manar is emerging as a more significant player, due to language and ethnic bonds between Iraqi and Lebanese Shiites. The station features a mix of political, social and religious programming, combined with openly sentimental propaganda for Hizbullah. The news primarily includes reports of conflict from the West Bank and Gaza and Iraq. Al-Manar’s oft-repeated message is that the US-led occupation of Iraq is equivalent to the Israeli occupation of the West Bank and Gaza. The station also claims that Israel is behind much of the violence in Iraq.
Even as Iraq enters the hi-tech age, small media are playing a key role in shaping public opinion. Such material, much of it banned under Saddam Hussein, is no less effective for being discreet and informal. The Iranian revolution famously succeeded in using small media as instruments for social change. In Iraq, too, it comes with religious blessing, as it is disseminated mainly through religious networks. In the so-called “Sunni triangle,” the hotbed of anti-occupation sentiment, activists outside mosques distribute publications and audiocassettes with a religious imprint; many call on Iraqis to resist the occupation.
In Shiite areas such as Sadr City, a sprawling Baghdad slum, the followers of young firebrand Shiite cleric Moqtada al-Sadr disseminate recordings of his speeches and sermons. Sadr often exhorts his followers to prepare themselves to expel US forces and seize power. The sidewalks of Najaf, a major center of Shiite religious authority, reflect the growing power struggle between the mainstream leadership of Grand Ayatollah Ali Sistani and the more subversive program of Sadr. Cassettes and booklets of competing clerics are displayed on mats for the faithful to collect.
A coherent media policy is unlikely to emerge before the planned transfer of power this summer from the CPA to an Iraqi administration. The CPA’s attempts to enact a regulatory framework for independent media in Iraq have stalled, with the CPA seemingly first endorsing such a framework and then doing little to apply it. Lucrative contracts are currently on offer by the US government in an effort to strengthen Al-Iraqiyya as a pro-American voice (and recently the US Harris Corp., in partnership with Lebanon’s LBCI and the Kuwaiti-Iraqi Al-Fawares, was awarded a $96 million contract to revitalize Iraqi media). This process is likely to be accompanied by American attempts to restrict foreign satellite stations whose programming the US finds objectionable.
In the coming months, as the struggle for power in Iraq builds, so will the struggle for control of the media. With the flailing local press and television overwhelmingly foreign-owned, the small media, with its low cost, easy availability and popular appeal, is likely to be the site of the most intense battles for the hearts and minds of Iraqis.

Karim Alrawi is regional director for the Middle East and North Africa at Internews Network, a non-governmental organization promoting media development in emerging democracies. This commentary is reprinted with permission from the Arab Reform Bulletin #6 (January 2004) (www.ceip.org/ArabReform) © 2003, Carnegie Endowment for International Peace
blank.gif (59 bytes)
Copyright©Daily Star

back.gif (883 bytes)